Terapia
Centrum Terapii "Rozproszone Zmysły" specjalizuje się w następujących oddziaływaniach terapeutycznych:
Terapia metodą Integracji Sensorycznej
Terapia metodą integracji sensorycznej (SI) jest prowadzona wyłącznie przez certyfikowanego terapeutę, a jej podstawą jest diagnoza. Podczas zajęć:
-
przez zabawę przyjemną i interesującą dla dziecka dokonuje się integracja bodźców zmysłowych oraz doświadczeń płynących do ośrodkowego układu nerwowego, co pozwala na lepszą organizację działań.
-
usprawnianie pracy systemów sensorycznych i procesów układu nerwowego, które są bazą do rozwoju tych umiejętności (takich jak: np. jazda na rowerze, pisanie, czytanie)
-
stymulacja zmysłów dziecka oraz usprawnianie takich zakresów, jak np.: motoryka mała, motoryka duża, koordynacja wzrokowo-ruchowa.
-
przy zastosowaniu odpowiednich technik, eliminowanie, wyhamowywanie lub ograniczenie niepożądanych bodźców obecnych przy nadwrażliwościach sensorycznych lub dostarczanie silnych bodźców, co jest konieczne przy podwrażliwościach systemów sensorycznych.
Terapia Psychologiczna:
Terapia psychologiczna prowadzona jest kompleksowo, obejmuje pracę z dzieckiem jak również z rodzicami.
Głównymi zagadnieniami oddziaływań psychologicznych jest praca nad:
- emocjami
- trudnymi zachowaniami
- relacjami dziecka w rodzinie i grupie społecznej
Terapia Logopedyczna:
W ramach terapii logopedycznej stosowane są : ćwiczenia aparatu artykulacyjnego, ćwiczenia głosowe i oddechowe, "kąpiel słowna", gesty obrazujące ruchy artykulatorów, masaż logopedyczny, wspomagający Programy Aktywności Ch. Knill.
Na terapię logopedyczną składają się specyficzne, zamierzone oddziaływania, których głównych celem jest usunięcie zakłóceń procesu komunikacji, a poszczególne z nich wpływają na:
- korygowanie zaburzeń mowy
- przywracanie mowy, gdy jej brak
- wykształcanie mowy, która się nie pojawiła
- wyrównywanie opóźnień w rozwoju mowy
- wypracowanie odpowiedniej sprawności językowej, oddechowej, fonacyjnej
- likwidację przyczyn i skutków pierwotnych oraz skutków wtórnych, do których zalicza się zarówno aaaipsychologiczne, jak i pedagogiczne konsekwencje zaburzeń mowy
- wprowadzenie komunikacji alternatywnej
- stymulację zaburzonych funkcji oralnych i pokarmowych
Trening Uwagi Słuchowej Metodą Tomatisa:
Trening polega na słuchaniu odpowiednio dobranego materiału dźwiękowego przez urządzenie nazywane „elektronicznym uchem”, które jest idealnym modelem ludzkiego ucha.
Stymulacja odbywa się poprzez dźwięki o określonej, stopniowo filtrowanej częstotliwości. Podczas treningu indywidualnie dobrany materiał dźwiękowy dociera do pacjenta drogą powietrzną i kostną.
Podczas trwania sesji można rozmawiać, grać w gry planszowe i logiczne, bawić się lub spać. Cały trening składa się z kilku faz od bardzo intensywnego pobudzania dźwiękowego inicjującego terapię do aktywnego udziału pacjenta.
- Etap I – 30 godz. ćwiczeń rozłożonych na okres 15 dni, po dwie godziny dziennie.
- Etap II – 15 godz. ćwiczeń odbywających się po 3-6 tygodniowej przerwie.
Ta faza koncentruje się na pracy z mikrofonem, tak aby pacjent miał okazję słuchać własnego głosu i pracować z nim.
Trening uwagi słuchowej poprzedzony jest:
- badaniem za pomocą audiometru, co pomaga określić stopień uwagi słuchowej oraz ucho dominujące,
- wywiadem z rodzicem,
- uzupełnieniem Kwestionariusza Uwagi Słuchowej.
Dla kogo?
- dla dzieci i młodzieży w wieku szkolnym w celu rozwiązywania problemów szkolnych typu: dysleksja, zaburzenia koncentracji uwagi, wady wymowy, zapamiętywania,
- dla osób dorosłych jako pomoc w rozwoju własnego potencjału intelektualnego, w celu wykształcenia umiejętności koncentracji, szybkiego uczenia się i przyswajania języków obcych,
- dla osób z syndromem tzw. wypalenia zawodowego, odczuwających brak motywacji, dezorientację, bezsenność, stres,
- dla osób z problemem orientacji przestrzennej, równowagi,
- dla muzyków, śpiewaków, aktorów w celu rozwiązywania problemów z głosem i słuchem.
Efekty:
- zwiększanie koncentracji,
- lepsze zapamiętywanie,
- zmniejszenie liczby popełnianych błędów ortograficznych,
- zwiększenie sprawności komunikowania się,
- lepsze wykorzystywanie posiadanego potencjału,
- polepszanie koordynacji ruchowej,
- panowanie nad stresem,
- samokontrolę emocji
Metod Neuroflow – Aktywny Trening Słuchowy
Diagnoza i terapia zaburzeń przetwarzania słuchowego wg metody Neuroflow – Aktywny Trening Słuchowy
Jest to trening wyższych funkcji słuchowych, który ma usprawniać procesy komunikowania i uczenia się dziecka. Jest metodą opracowaną dla dzieci z zaburzeniami przetwarzania słuchowego. Program pozwala na dostosowanie terapii do potrzeb dziecka i możliwości rodziców – terapia w domu pod kontrola rodzica lub w gabinecie terapeuty.
Trening podzielony jest na trzy etapy, każdy etap poprzedzony jest diagnozą specjalistyczną, na podstawie, której przygotowywany jest indywidualny zestaw ćwiczeń. Sesje treningowe odbywają się trzy razy w tygodniu po około 25 minut.
Aktywny Trening Słuchowy przeznaczony jest dla dzieci, które mają problemy:
- w skupieniu uwagi
- w nauce, pisaniu i czytaniu, w nauce języków obcych
- z rozumieniem mowy, gdy w otoczeniu jest szum, gwar lub hałas
- z rozumieniem dłuższych lub złożonych poleceń ustnych
- prosi często o powtórzenie pytania lub wypowiedzi
- często sprawia wrażenie nieobecnego
- chorowało na przewlekłe wysiękowe zapalenia ucha środkowego lub na ostre zapalenia ucha, miało przerośnięty migdałek gardłowy
Efekty Aktywnego Treningu Słuchowego:
- poprawa różnicowania dźwięków mowy,
- utrzymanie uwagi na głosie nauczyciela w szumie i hałasie
- podzielność uwagi, gdy jednocześnie mówi kilka osób
- wydłużenie pamięci słuchowej
- rozwija mowę, prawidłową artykulację i melodię języka
- poprawa wyników w nauce, szczególnie w zakresie umiejętności czytania, pisania ze słuchu i uczenia się drogą słuchową.
- poprawa pewności siebie
- wzrost samooceny
- obniżenie poziomu stresu przy wykonywaniu trudnych zadań
- poprawa komunikacji z rówieśnikami, polepszenie relacji społecznych
Integracja funkcji wykonawczych
Jak pokazują najnowsze badania z dziedziny neuropsychologii, wyniki szkolne dziecka, a następnie jego sukcesy życiowe i zawodowe zależą od poziomu rozwoju funkcji wykonawczych.
Funkcje wykonawcze to złożone procesy psychiczne, które odpowiadają za to, czy potrafimy w sposób świadomy kierować swoim działaniem zorientowanym na osiągniecie celu. Są trzy główne funkcje wykonawcze: hamowanie, pamięć robocza, giętkość poznawcza, których bazą jest uwaga, oraz funkcje wykonawcze wyższego rzędu; rozwiązywanie problemów, wnioskowanie, planowanie. Wszystkie te umiejętności odgrywają ważna rolę w procesie uczenia się.
Efekty pracy z dzieckiem:
-
poprawa koncentracji i uwagi
-
odporność na dystraktory ( nierozpraszanie się )
-
elastyczne myślenie
-
stosowanie różnych strategii uczenia się
-
motywacja wewnętrzna
-
umiejętność w zakresie regulacji emocji i sposobu ich wyrażania
-
rozwój umiejętności społecznych, pracy w zespole
-
rozwój poznawczy